výstavy
4. srpen - září 2011
Richard Kliment - Stezkou ouzkou
- výstava obrazů a fotografií k 175. výročí úmrtí Karla Hynka Máchy
http://richard_kliment.wbs.cz
vernisáž 4. 8. od 18. hod - hudba: Georg Silvermann
Poutník a jeho cesty…
Proč poutník putuje. Má pouť nějaký cíl?
Je stezkou zážitků proměny? /Jako ji prožívají ti, kteří kráčí po cestě svatého Jakuba…/
Mystická cesta končí smrtí a Novým životem.
Nebo je to pouť básnická, která nekončí, protože dobrat se trvalé proměny, uspokojení - v tomto životě - nelze.
/A nelze ani spočinout na jediném místě…/
Co je smyslem života?
Mácha nebuduje filosofický systém, ale na své básnické pouti se ptá:
„Pokud mi byla dána touha, proč ji nemohu – na tomto světě – uspokojit. Trpím-li, proč, když ne svou vinou… Dá mi odpověď nějaký jiný svět? Jiný život? Kdo ví?!“
Máchova existenciální krize se projevila motivem marné lásky.
Jeho touha potkat – a vlastnit – ideální bytost, vyhrocená v literatuře i v reálném životě do extrému, nás přivádí k Máchově potřebě sdílet… Spoluprožívat skutečnost. Překonat osamělost, probuzenou jeho senzibilitou.
„Kdo vysvětlí hluboký ten bol v srdci lidském, kdy osamělý opozdil se člověk ve krajině krásné? Země pro touhu naší dosti ouzká jest. Cítím, že tímto světem opovrhuji - jiného neočekávaje. Aniž mně jest k útěše, že jsem blázen. Snad spaní je život ten, jenž žiji teď. Dalekáť cesta má, marné volání!“
text RK ke společné výstavě "Po stopách K. H. Máchy" v galerii Svazu českých fotografů
27. květen - 30. červenec 2011
Josef Saska
INSPIRACE KRESBOU A BARVOU
Komorní expozice z díla Josefa Sasky v Galerii Vinum Missae je další v řadě prezentací uspořádaných v autorově rodném kraji. Prezentací tvorby, která ho řadí mezi čelné představitele soudobé české grafiky. Záměrně říkám v rodném kraji, protože téměř celá tvorba Josefa Sasky je spjata s přírodou a lidmi naší malebné Vysočiny. Už první tvůrčí zkušenosti sbíral ve výtvarném kroužku havlíčkobrodské ZUŠ u akademického malíře Jana Jůzla. Vysočina byla i zdrojem námětů v době studií grafické speciálky na Akademii výtvarných umění v Praze, u docenta Ladislava Čepeláka, který v Saskovi, vedle dokonalého ovládnutí grafických technik, utvrdil důležitou výtvarnou vlohu, vlohu krajinářskou. Nicméně od samého počátku studií Josef Saska souběžně rozvíjel i svůj výtvarný zájem o portrét, figuru, zátiší a další žánry...
Petr Šedivý, Josef Saska a paní Šedivá v Galerii Vinum Missae
odhalení artefaktu akademického sochaře Petra Šedivého
Ave Maria v podání barytonisty Jakuba Pustiny
při odhalení díla akad. sochaře Petra Šedivého ve Sklípku sv. Václava)
při odhalení díla akad. sochaře Petra Šedivého ve Sklípku sv. Václava)
Akademický sochař Petr Šedivý
Dvaašedesátiletý celoživotní Pražák, své práce vystavoval spíše na hromadných přehlídkách výtvarného umění, nicméně z vlastní tvorby si nejvíc považuje fontány z liberecké žuly u stanice metra na pražském Náměstí Jiřího z Poděbrad (dílo z roku 1980). V roce 1989 získal Fulbrightovo stipendium a prožil akademický rok na universitě v Buffallu, kde také jeden semestr učil. V devadesátých letech spolupracoval s Barrandovskými filmovými ateliery při tvorbě plastických dekorací či sochařských objektů (Mlhy nad Avalonem, Červený bedrník, atd.). Po vážných zdravotních problémech se věnuje především ilustracím k pohádkám J. Š. Kubína pro dospělé, které jsou místy značně košilaté, ale jak uvedl: „je uhranut jejich lidovou básnivostí, Kubínem tak mistrovsky zaznamenanou a nám předanou“. Rovněž maluje obrazy se sportovní tematikou, s cílem postupně ztvárnit všechny sportovní disciplíny tak, že jednoho dne uspořádá své privátní Olympijské hry bez miliardových dotací.
8. 10. - 25. 5. 2011
Výstava Fotostřediska Havlíčkův Brod
- výstava autorské fotografie členů fotostřediska Havlíčkův Brod v Galerii VINIUM MISSAE